הארי פוטר ומסדר אבירי האור


ספוילרים קלים ל- The Stormlight Archive.

לפני כמה זמן אחת השיחות שלי במשרד התגלגלה לנושא הרגיל והבטוח של לדבר על הבתים של הגוורטס, ולסווג עבור כל אחד לאן הוא היה מתמיין. מה שעבר לי בראש שדיברנו על זה, היה השוואה לסוג “בתים” אחרים שמופיעים בסדרה אחרת, ב- The Stormlight Archive. ארחיב עליהם קצת יותר בהמשך, אבל בגדול בסדרה יש עשרה “מסדרים” שונים שחלק מגיבורי הסיפור משתייכים אליהם וגם הם נבדלים זה מזה בתכונות שונות של החברים בו. אני ניסיתי בראש לחשוב אילו בתים דומים לאילו מסדרים. אבל באופן מעניין, למרות שהיו הרבה תכונות מקבילות וחופפות בשתי החלוקות השונות, שמתי לב להבדל די משמעותי בין המהות שלהן. כלומר, לא רק שבכל אחת מן מהסדרות הדמויות מחולקות לפי אוספים שונים של תכונות, אלא ממש המטרה שלהם בעולם היא שונה.

הבתים של הגוורטס, מחלקים את האנשים לפי תכונות אופי; מטרתם באופן כללי לשפר את החוויה שהם מקבלים בבית הספר: לקבץ אותם עם אנשים שהם like-minded, ולפתח אצלם את התכונות שהם טובים בהם באופן טבעי. המסדרים ב- Stormlight מחלקים את הגיבורים לפי הרצון והשאיפות שלהם בחיים. מטרתם להכווין את ה”אביר” במה הוא מאמין, מה חשוב לו, ומי הוא היה רוצה להיות1. והם מדריכים אותו במסלול החיים הבוגרים שלו.


אני יודע שהקהל הרחב לא יכיר את “מסדרי אבירי האור” (זה נשמע ממש מוזר בעברית — אני חושב עליהם כ Orders of the Knights Radiant) אז אני אזכור להסביר עליהם קצת לפני שאני מדבר עליהם. הוספתי גם פופאפ קטן כשלוחצים עליהם בטקסט (לדוגמה: windrunner Windrunner windrunner-placard ).

בכל זאת אתחיל בלתת מעט רקע כללי (אפשר לדלג על הפסקה הזאת למי שמבין עניין): סדרת הספרים מתרחשת בעולם שונה לגמרי משלנו. בעבר שלו, חיו ביחד עם האנושות הרבה מפלצות וכוחות רעים ובשביל להגן מפניהם האנשים הקימו עשרה מסדרים של “אבירים”. כל “מסדר” כזה התנהל כמו תת-ארגון בפני עצמו, עם מוטו ומאפיינים משלו. לכל אביר בודד יש כמה “שלבים” שהוא צריך לעבור בהתקדמות שלו. ברגע משמועתי בחייו הוא ישבע איזושהי שבועה או יפנים איזושהי הבנה בשביל להתקדם בסולם, ולהפוך להיות גרסה טובה יותר של עצמו. השבועות האלה מהוות למעשה אבני-דרך משמעותיות במסלול שלו בחיים. בכל מסדר ישנו סט של שבועות מאוד שונה בתכלית שלהן, שמתאימות תמטית לרעיון של המסדר.


אפשר יהיה לחלק את המסדרים (בצורה מאוד גסה) לשניים. הקבוצה הראשונה תוביל את האביר לחשוב בעיקר על אנשים אחרים, והאחרת על לשפר את עצמו.

יש הרבה מסדרים מהקבוצה הראשונה, האלטרואיסטית יותר, ואני חושב שזה דבר ממש יפה. שהרבה ממה שאנחנו צריכים להאמין בו ולחתור אליו הוא לקדם את האחר ואת האנשים שסיבנו. ומה שמעניין במגוון של המסדרים האלו, הוא שיש הרבה דרכים שונות מאוד לעשות את זה. מסדר בולט מהקבוצה הראשונה הוא ה- windrunner Windrunner windrunner-placard -ים, שמטרתם להגן על האחר. במיוחד, להגן על חפים מפשע, וכאלה שלא יכולים להגן על עצמם. הם יאמינו בגבורה ובכבוד, ובקודש החיים, ויחתרו לשפר את עצמם בשביל להגן על אחרים. לעומתם, יש את ה-stoneward Stoneward stoneward-placard -ים, שרוצים “להיות שם כשצריך אותם”. הם ישימו אנשים אחרים לפניהם, יאהבו לעבוד עם אנשים אחרים, לעזור להם כשהם מתקשים. edgedancer Edgedancer edgedancer-placard -ים, “יזכרו” את האנשים האחרים. הם יעבדו בשביל האנשים הפשוטים. ומה שבעיקר יעסיק bondsmith Bondsmith bondsmith-placard -ים זה לאחד אנשים, לעשות ביניהם שלום, לגרום להם לעבוד ביחד, ולהנהיג אותם. לצורך העניין שלנו, אפשר לראות במסדרים אלו ועוד כהרחבות לכל מיני ערכים שמופיעים בהפלפאף ובגריפנדור. חברות, רעות, נאמנות, גבורה והנהגה.

הקבוצה האחרת מתמקדת כאמור באביר עצמו ובראייה שלו של העולם. elsecaller Elsecaller elsecaller-placard -ים ינסו לחקור ולהגיע אל הפונטציאל של עצמם ולשפר את עצמם בצורה מחושבת. lightweaver Lightweaver lightweaver-placard -ים ולשתף את האמת שלהם. הם ינסו להבין את עצמם ואת העולם יותר טוב באמצעות מחשבה ואומנות ויצרתיות. truthwatcher Truthwatcher truthwatcher-placard -ים יתמקדו יותר בלחקור את העולם הפיזי וירדפו אחר האמת. הם יחקרו מדע והיסטוריה, ויאמינו בלוגיקה, והרבה פעמים יהיו דעתנים וינטו להתווכח. אם לנסות להקביל שוב לבתים מהגוורטס, אז כמובן נראה הרבה מתכונות אלו ברייבנקלו וסלית’רין. את ערך הלמידה, הלוגיקה, תכנון קדימה, שאפתנות, פיתוח עצמי וחתירה להצלחה וקידום הרעינות והאמת שלנו (לפעמים גם על חשבון אחרים).


מה שתמיד סיקרן אותי במסדרים האבירים האלה זה שאומנם אני אוהב את הרעיונות שהם מייצגים, אבל אני לא בטוח שהם עובדים מעולה כסט כולל של הגדרות של אנשים. קשה, אני חושב, לסווג אנשים לתוך המסדרים האלה. לעיתים קרובות בסיווג של אנשים לבתים מהגוורטס, יש להם הרבה תכונות אופי שמתאימות לכמה בתים שונים. אבל מסדרי האבירים מייצגים אידאלים — יותר מאשר אופי. כל מסדר מייצג איזשהו כיוון יחסית ספציפי שהוא שואף אליו. כמובן שכל כיוון כזה הוא בזווית מאוד רחבה ויש הרבה אנשים שונים מאוד בכל מסדר. אבל לרוב האנשים, אני חושב, יש יותר מדבר אחד שהם מאמינים בו. יש אוסף של דברים שהם פועלים למענם. וההיקף של הרעיונות הפוטנציאליים האלה, לדעתי, יותר רחב מהקומבינציה הזו של עשרה מסדרים.

עוד נקודה שנובעת מכך שהמסדרים מסמלים רצונות ושאיפות במקום תכונות אופי, היא שאלו דברים עמוקים יותר ונסתרים יותר. תכונות אופי מאפיינות אותנו כאנשים בחברה: מה רואים עליך מבחוץ, ואיך אתה מתנהג. אבל המסדר שתהיה בו יקבע עליך משהו שלא תמיד אפשר לראות מיד: את הרצון העיקרי שלך בחיים. את מה שנותן לך את הדרייב. את מה שמוביל אותך הלאה.


אלו שתי סיבות שמעניין להבין על עצמי לאילו מסדרים אני משתייך, יותר מאשר איזה בית אני בהגוורטס. אני לא חושב שזה ימצא בשבילי את ה”מטרה העיקרית” בחיים. גם פחות מעניינות אותי תכונות האופי שלי — כי אני כבר מכיר אותן (וגם ביקורתי כלפיהן). אבל השאלה שאת התשובה עלייה כן הייתי רוצה להבין יותר טוב היא: מה מוביל אותי בחיים. בנוסף לשאלה עוד יותר חשובה: מה הייתי רוצה שיוביל אותי בחיים.

בדומה לשאלון שמסווג לבתים של הגוורטס, יש גם אחד רשמי של Stormlight. מוזמנים לנסות (לינק). אני מאוד אהבתי את הפורמט שלו, הוא מאוד קליל, אבל גם מעורר מחשבה בפני עצמו. עוד דבר טוב בשאלון הזה, שבסוף הוא נותן אחוזי התאמה לכל אחד מעשרת המסדרים, אז אפשר לראות כמה קרוב או רחוק הייתי לכל מסדר.

זו התשובה שלי כשעניתי עליו בערך כשהוא יצא, לפני 4 שנים. (וואו! עניתי עליו לפני 4 שנים בדיוק, ב- 14.8.20. זה יצא לגמרי במקרה).

Yoni's Knights Radiant quiz result, 14.8.24

מעניין יהיה לעשות את המבחן הזה שוב, כי אני גם שמרתי את התשובות שמילאתי אז — ואני כבר רואה שיש שאלות שהייתי עונה עליהן אחרת היום. יש הרבה שאלות כאלה. האמת שזה די קול שהשתנתי כל כך. אולי זו תהיה גם הזדמנות לדסקס על חלק מהשאלות שם כי אני חושב שהן די מעניינות.

בכל אופן, לי יצא שאני הכי קרוב להיות truthwatcher Truthwatcher truthwatcher-placard ו-elsecaller Elsecaller elsecaller-placard . אני די שמחתי אם התוצאה הזאת. אחרי התוצאה הזאת התמונה שלי בגוגל הייתה הלוגו השחור-ירוק של ה-truthwatcher Truthwatcher truthwatcher-placard -ים לכמות זמן נכבדת. אני מזהה בעצמי את הסקרנות, הרצון להבין יותר טוב ולחקור, את האהבה למתמטיקה ולוגיקה, וגם להיות ביקורתי כלפי עובדות ולהחזיק בדעה שלי כל עוד היא מבוססת. אני פחות יודע להגיד על החלק של ה- elsecaller Elsecaller elsecaller-placard , אבל זה בעיקר בגלל שאנחנו לא יודעים על המסדר הזה הרבה. אני כן חושב שלשפר את עצמי ולהיות טוב יותר זה דברים שחשובים לי. גם אני מאוד אוהב את הדמות העיקרית שאנחנו מכירים מהמסדר הזה, אז סך הכל אני די שלם עם המאץ’ הזה. באשר לאחרים, אני כן רואה איך אני יכול להיות lightweaver Lightweaver lightweaver-placard , כי אני מאוד אוהב ליצור, ולהכין, ולהכין יצירות או משחקים או אתרים, ובכללי להיות יצירתי. וגם אני חולק איתם אהבה לאומנות — במיוחד כשזה מגיע לספרים וסיפורים.

אבל אני לא יודע אם אני מתאים להיות edgedancer Edgedancer edgedancer-placard . אני יודע שהייתי רוצה להיות יותר כמוהם. הרעיון שלהם הוא לזכור את האחר, ולעזור לחלשים יותר ולאנשים ששוכחים מהם. שניים מהשבועות שלהם הן: “אני אזכור את אלו שנשכחו”, ו-”אני אקשיב לאלו שהתעלמו מהם”.2 אני חושב שהם בין המסדרים המרתקים והיפים יותר, אבל אני לא יודע אם מגיע לי להשתייך אליהם. מעניין ששני המסדרים הכי גבוהים שיצאו לי הם על “עצמי” ולא על “אחרים”, כמו שקיטלגתי אותם קודם. זה לא דבר רע ואני לא בהכרח הייתי רוצה שיצא לי אחרת, אבל זה כן דבר שאני שם לב אליו. אני חושב שזה מתחבר לקצת סנוביות שלי, שאני לא ממש אוהב. זה נושא שאני מתכוון לכתוב עליו פה מתישהו.


עוד דבר שהופך את השיחות והמחשבות האלה למעניינות יותר יותר, כשמדובר על הספרים, היא שבשני המקרים החלוקה היא לא בואקום. הבתים והמסדרים הם לא עקרונות אידאליים — אלא קבוצות אמיתיות, עם מבנים ארגוניים שונים ודמויות שמשתייכות אליהן. למשל, יכול להיות שארצה להיות בגריפינדור כי אני מזדהה עם הדמויות שאני מכיר. או על דרך השלילה, יכול שאני אאמין בצדק בין בני אדם, אבל לא ארצה להשתייך אליהם ולאכוף אותו בצורה קיצונית ונטולת רגש כמו ה- skybreaker Skybreaker skybreaker-placard -ים. ע”ע סלית’רין.


אני בחרתי להרחיב על שתי החלוקות האלה של הגוורטס ו-Stormlight כי הם די פופלריים, והם אלו שהתחילו לי את המחשבה הזאת עכשיו. אבל באופן כללי זה קונספט מעניין, מיון של אנשים לקבוצות שונות לפי תכונותיהם. החלוקה הזאת היא קצת תוצר טבעי של חברות של אנשים. אנשים דומים נמשכים אחד שני, ויוצרים חלוקות חברתיות, קהילות, גילדות, קליקות. ומענייין לחשוב על דרכים מלאכותיות לייצר את החלוקות האלה של אנשים. גם במובן התיארוטי של למצוא קומבינציה מאוזנת שתאפיין אנשים בצורה טובה. וגם במובנים של מדעי החברה. לחשוב איך חלוקות כאלה יכולות לעזור — למשל בהגוורטס: לפתח את התכונות החיוביות, ליצור אחווה ותחושה של שייכות, לפתח תחרות חיובית. אבל גם על ההשלכות שלהן: יצירת יריבות ופולאריות בין הבתים, וקיבוץ של הרבה אנשים בעייתיים יחד. ע”ע סלית’רין.

זוהי נישה שתמיד אהבתי בסיפורים, כשממציאים קבוצות ברורות של אנשים. החלוקות האלה תמיד מעלות הרבה שאלות ותהיות. הרבה פעמים קל לבקר אותן ולמצוא בהן חורים, אבל זה גם חלק מהעניין. במיוחד, אם לשים לב, חלוקות מלאכותיות כאלה קורות בספרים עם גיבורים צעירים יותר. אני סבור שזה תורם לסיפור כזה הרבה — כשמסתכלים על הקבוצות האלה של אנשים מנקודת מבט של מתבגר או אדם צעיר. אדם שצריך להחליט לאן הוא משתייך, ולאן הוא היה רוצה להשתייך; מה חשוב לו בחיים, ועם אילו אנשים היה רוצה לחיות. זה יוצר חלוקה ברורה יותר של העולם. גם אם — כמו הרבה פעמים בפנטזיה — החלוקה הזו לא משקפת בדיוק איך העולם נראה באמת, היא מעלה לאור הרבה מההתלבטויות האמיתיות ומהאתגרים האמיתיים שנמצאים בדרך כלל מתחת לפני השטח. כמו שהזכרתי קודם, היא יכולה לעזור לעזור לנו להבין אילו אנשים היינו רוצים להיות.


מסדרי אבירי האור / Orders of the Knights Radiant
windrunner Windrunner windrunner-placard
skybreaker Skybreaker skybreaker-placard
dustbringer Dustbringer dustbringer-placard
edgedancer Edgedancer edgedancer-placard
truthwatcher Truthwatcher truthwatcher-placard
lightweaver Lightweaver lightweaver-placard
elsecaller Elsecaller elsecaller-placard
willshaper Willshaper willshaper-placard
stoneward Stoneward stoneward-placard
bondsmith Bondsmith bondsmith-placard

קראו עליהם עוד באתר של סנדרסון: https://www.brandonsanderson.com/the-ten-orders-of-knights-radiant


הערות שוליים

Footnotes

  1. ”This was the man he wanted to be” — Words of Radiance, chapter 48